Nu är det bevisat – passagerarfärjan Estonia var inte sjövärdig. Den skulle aldrig ha fått sitt certifikat. Den skulle aldrig gått längre ut än 20 sjömil från land. Absolut inte i det hårda väder som rådde.
Haveriutredaren Jörgen Zachau från Statens haverikommission var övertygande tydlig och detaljrik när han förklarade varför Estonia sjönk 1994. Nästan på dagen 30 år senare redogjorde han för journalistseniorerna för den senaste utredningen som gjordes 2023 med hjälp av bland annat undervattensdrönare.
Inget tyder på att fartyget kolliderat eller exploderat. Med 3 d- teknik och 45 000 bilder kan man visa fartygets skador. Det är definitivt klarlagt att Estonias visirlås inte höll för krafterna från sjön och att bogvisiret slets loss och drog med sig främre rampen som skadades allvarligt – så att vatten forsade in på bildäck.
-Det var ett starkt ögonblick när rampen togs upp ur djupet, förklarade Zachau. Rampen hade fallit av och slagit ned i skrovet. Troligtvis kommer den skadade rampen att ställas ut på Tallinns maritima museum.
Färjan har två hål – inte ett - på styrbordssidan som uppstod när den slog i urberget på botten. Detta motsäger dokumentären av filmaren Henrik Evertsson som fick Stora Journalistpriset 2022 för sitt ”fynd som förändrade allt”.
Estonia vilar på 75 meters djup mot en bergssluttning av gnejs, vilket gjort att fartyget rört sig. Svavelhalten i vattnet har också gjort att plåten rostat sönder.
-Skulle vi bärja fartyget i dag hade det skett i delar, menade Jörgen Zachau. Han ställer sig tveksam till att man kunde bärga fartyget redan 1994. Det var ett högriskprojekt.
Zachau uppgav att det inte finns något ”som i stort säger emot JAIC-rapporten” som kom strax efter katastrofen. Låsanordningen inspekterades aldrig och hållfastheten var inte testad. Certificeringen skedde på felaktiga grunder.
Ansvaret för detta ligger på flaggstaten Finland, eftersom Estland saknade tillsynsmyndighet vid tiden. Det fanns, enligt Zachau, naturliga orsaker till att man funnit kopior av fartygets övningsprotokoll som i efterhand kompletterats. Här framgår att Estonia på flera punkter inte uppfyllde kraven på sjövärdighet. Färjan var byggd för att trafikera Åbo – Mariehamn – Stockholm, inte längre sträckor över Östersjön. I synnerhet inte under det värsta vädret Estonia hittills råkat ut för.